Periodicity.: July - September 2013
e-ISSN......: 2236-269X
Cover Image

Sustainability, globalization, culture and work

João Almeida Santos, Getulio Kazue Akabane, Eduardo Biagi Almeida Santos

Abstract


This paper discusses the development process and the influence of globalization on culture and behavior of society seen on reflexes in the consumer market and how they participate or interfere in sustainability. Whereas globalization as a process of interaction between people in general originated in trade and political relations, reflections on the culture and behavior of society are inevitable from the point of view of consumption of products that are offered for new consumers in these markets that are in the process of globalization. Considering this necessity, it is important to consider the sustainable use of resources and by-products. This article is a reflection on sustainability, globalization, culture and work, and can be summarized in: a) identifying the consequences of globalization on employment from the use of technology, b) the consequences of globalization on culture are positive or negative for both involved, c) benefits globalization and society have with new, better and cheaper products to meet the population needs and d) how sustainability is in this consuming-producing context.


Keywords


Sustainability; Globalization; Culture; Society;Work

Full Text:

PDF ePUB HTML

References


ALBANDES-MOREIRA, L. A. (2004) Pós-globalizacao, administração e racionalidade econômica: a síndrome do avestruz. Rev. adm. contemp. [online], v. 8, n. 4, p. 215-217. ISSN 1982-7849. http://www.scielo.br/pdf/rac/v8n4/v8n4a11.pdf

AMORIM, W. A. C.; FISCHER, A. L. (2009) Aprendizagem Organizacional: uma análise sobre o debate e a escolha de categorias para estudos de caso. Perspectivas Contemporâneas, Campo Mourão, v. 4, n. 1, p. 101-125, Jan./Jun. ISSN: 1980-0193.

BARBIERI, J. C. et. al. (1991) Inovação e Sustentabilidade: novos modelos e proposições. Revista de Administração de Empresas, v. 50, n. 2, p. 146–154, doi: 10.1590/S0034-75902010000200002

BARBOSA, L. (2009). Cultura e Diferença nas Organizações. Sao Paulo: Atlas, 2009.

BARBOSA, L.; VELOSO, L. (2009) A Cultura do Outro: interculturalidade e dialogia nas empresas in Cultura e Diferença nas Organizações. Sao Paulo: Atlas, p. 161.

CAMINHA, M. (2009) A vida para o consumo: sujeitos como mercadoria. Niteroi: REVISTA DO PROGRAMA DE PÓS‐GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO ‐ UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. nº 20, agosto. P. 206. http://www.scielo.br/pdf/rsocp/n23/24633.pdf

DIAZ, L. M. (2005) Más ética, más desarrollo. Revista Convergencia. Universidad Autónoma del Estado de México. Toluca: Mexico, v. 12, n. 38, p. 413-421. http://redalyc.uaemex.mx/pdf/105/10503818.pdf

DOWBOR, L. (2010) Democracia Econômica: Alternativas de Gestão Social. Ensaio Teórico. http://dowbor.org.

FREITAS, M. E. (2010) Cultura Organizacional: Evolução Critica. Coleção Debates de Administração. Sao Paulo: Cengage Learning.

HUGON, P. (1959). Histórias das Doutrinas econômicas. Sao Paulo: Editora Atlas S/A [atual Atlas], 5ª edição.

KLIKSBERG, B. (2008). Más ética, más desarrollo. Argentina: Editora Argentina.

KRUGMAN, P. (2002). Fragmentos da globalização. Entrevista Revista HSM, 2002. http://www.hsm.com.br/artigos/fragmentos-da-globaliza%C3%A7%C3%A3o

MACHADO-DA-SILVA, C. L.; GUARIDO FILHO, E. R.; ROSSONI, L. (2006) Campos Organizacinais: seis diferentes leituras e a perspectiva de estruturação. RAC, Edição Especial. p. 159-196.

MEIRA, S. (2010) Os 6 Cs do futuro do trabalho. Entrevista Revista HSM. http://www.hsm.com.br/artigos/os-6-cs-do-futuro-do-trabalho

MIRANDA, A. (2000) Sociedade da informação: globalização, identidade cultural e conteúdos. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 78-88, maio/ago. http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a10v29n2.pdf

MOTTA, F. C. P.; CALDAS, M. P. (2011) Cultura Organizacional e Cultura Brasileira. Sao Paulo: Atlas.

PORTASL HOFSTEDE: http://www.geerthofstede.com/

SANTOS, T. (1994) Globalização e Regionalização na Economia Mundial. Biblioteca da Universidade Federal Fluminense. Mimeo.

SCHEIN, E. H. (2009) Cultura Organizacional e Liderança. Sao Paulo: Atlas.

SILBER, S.; LIMA, M.; VASCONCELOS, M. A. S. (2010) Gestão de Negócios Internacionais. Sao Paulo: Saraiva.




DOI: http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v4i2.113

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



LIBRARIES BY

Logo Gaudeamus

Logo INDIANA

Logo CHENG KUNG

Logo UTEP

Logo MOBIUS

Logo UNIVEM

Logo Kennedy

Logo Columbia

Logo UCS

Logo MSG/UFF

Logo OPT

Logo Biblioteca Professor Milton Cabral Moreira

Logo UFL

Logo ULRICHSWEB

Logo UNISA