Innovation in brazilian small companies

Main Article Content

Tonny Kerley de Alencar Rodrigues
Átila de Melo Lira
Irenilza de Alencar Naas
صندلی اداری

Abstract

This study aims to identify the interfaces and boundaries of innovation orientation of Brazilian MSEs because despite the importance of innovation for Brazilian MSEs, a thorough analysis of such initiatives in Brazil still has not actually happened. The search was developed from a quantitative approach, of applied nature and descriptive. For that a structured questionnaire was used where were interviewed 700 MSEs using a probabilistic sampling. The study offers two important conclusions. The challenges for innovation can be perceived along three dimensions: design innovation, the implementation of innovation and functional area of innovation. And the data confirms that small Brazilian companies generally have difficulties to sell their innovations. The study offers two important conclusions. The challenges for innovation can be perceived along three dimensions: design innovation, the implementation of innovation and functional area of innovation. And the data confirms that small Brazilian companies generally have difficulties to sell their innovations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

ALENCAR, E. (2000) Introdução à metodologia de pesquisa. Lavras: UFLA.

BURNS, T.; STALKER, G. (1961) The management of innovation. Tavistock, London. Available: http://www.sagepub.com/upm-data/27412_8.pdf. Accessed at: 20/07/2013.

CASSIOLATO, J.; LASTRES, H. (1999) Globalização e inovação localizada: experiências de sistemas locais no Mercosul. IBICT/MCT, Brasília. Available: http://amxinformatica.com.br/redesist/images/redesist_images/livros/Glob_Mercusul/Pre_Suma_Autores.pdf. Accessed at: 24/07/2013.

FERREIRA, D. et al (2013) Índice Brasil de inovação: uma aplicação em nível estadual com foco no estado da BAHIA Revista Geintec - Gestão, Inovação e Tecnologias, v. 3, n. 1, p. 12-31.

IBGE (2013) Pesquisa nacional por amostra de domicílios. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, São Paulo. Available: http://www.ibge.gov.br. Accessed at: 21/07/2013.

INPI (2013) Estatísticas. Instituto Nacional da Propriedade Industrial, Brasília. Available : http://www.inpi.gov.br/portal/artigo/estatisticas. Accessed at: 22/07/2013.

MARTINS, R. (2012) Os núcleos de inovação tecnológica como estratégia das políticas de inovação do MCT (2004-2010) Latin American Journal of Business Management, v. 3, n. 1, p. 226-247.

NELSON, R. (1993) National systems of innovation: a comparative study. Oxford: Oxford University Press.

OECD (2013) Country profile statistical Brazil. Organisation for Economic Co-operation and Development. Available: http://www.oecd-ilibrary.org/economics/country-statistical-profile-brazil_csp-bra-table-en. Accessed at: 23/07/2013.

OECD (2005) Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. Organisation for Economic Co-operation and Development, Paris. Available: http://download.finep.gov.br/imprensa/manual_de_oslo.pdf. Accessed at: 20/07/2013.

RAIS (2013) Relação Anual de Informações Sociais do Ministério do Trabalho e Emprego. São Paulo. Available: http://www. mte.gov.br. Accessed at: 20/07/2013.

RODRIGUES, T. K. A. (2012) Caracterização de MPEs brasileiras quanto ao conhecimento de ferramentas de gestão. Dissertação (Mestrado em Administração). Lavras: julho/ UFLA, available: http://repositorio.ufla.br/bitstream/1/440/1/DISSERTACAO_Caracteriza%C3%A7%C3%A3o%20de%20MPE%E2%80%99s%20brasileiras%20quanto%20ao%20conhecimento%20de%20ferramentas%20de%20gest%C3%A3o.pdf. Accessed at: 20/06/2013.

TRIVIÑOS, A. (1987) Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

VERGARA, S. C. (2006) Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas.

WIPO (2013) Section A: patents, utility models and microorganisms. World Intellectual Property Organization. Available: http://www.wipo.int/export/sites/www/ipstats/en/wipi/pdf/941_2012_section_a.pdf. Accessed at: 25/07/2013.

فروشگاه اینترنتی