Periodicity.: November - December 2019
e-ISSN......: 2236-269X
Cover Image

Documentary study of value cocriation in private higher education: the case in a post-graduation program

Luis Carlos Alves da Silva, Maicon da Silva, Flávio Régio Brambilla

Abstract


The purpose of this article was to make a documentary analysis of value creation in private higher education in a postgraduate program at a University located in the Rio Pardo / RS Valley. Value co-creation has become important in the last few decades, allowing for steady improvements for companies. In this sense, one of the main characteristics of value creation is to understand consumer behavior, as well as to identify their needs and desires. In this way, in private higher education, more precisely in the university environment, participation, interaction, relationships and mutual exchange of experiences between teacher and student occurs, that is, so that the process of teaching learning between the parties is satisfactory. Methodologically, this article was carried out through a qualitative descriptive approach, through a documentary analysis in the program site, in the regulation of the same, and, contract of provision of academic services. Still, it is interesting to note that value creation in education is directly related to the quality of education. Finally, the volume of studies about the process of value creation in education is expressly reduced.


Keywords


Co-creation of value; Private higher education; Documentary analysis

Full Text:

PDF HTML

References


ALVES, H.; RAPOSO, M. (2007) Conceptual Model of Student Satisfaction in Higher Education. Total Quality Management, v. 18, n. 5, p. 571-588.

ALTERMANN, D. (2014) Design Responsivo: Entenda o que é a técnica e como ela funciona. Available in: http://www.midiatismo.com.br/o-mobile/design-responsivo-entenda-o-que-e-a-tecnica-e-como-ela-funciona. Access in: 25 dez. 2018.

ATHANASIOU, A. (2007) Developing Learner Autonomy through Collaborative Learning in a Higher Education Context. Journal of Business and Society, v. 20, n. 1, p. 115-129.

BENDAPUDI, N.; LEONE, R. P. (2003) Psychological Implications of Customer Participation in Co-Production. Journal of Marketing, v. 67, p.14-28.

BITTENCOURT, S. P. (2014) Um modelo conceitual de gestão para o design cocriativo. Universidade de Santa Cruz do Sul.

BARDIN, L. (2006) Análise de conteúdo (L. de A. Rego & A. Pinheiro, Trads.). Lisboa: Edições 70. (Obra original publicada em 1977).

BRAMBILLA, F. R.; DAMACENA, C. (2011) Lógica Dominante do Serviço em Marketing: Estudo dos Conceitos e Premissas Aplicados à Educação Superior Privada na Perspectiva Docente. Revista Brasileira de Marketing, v. 10, n. 3, p.151-176.

BRAMBILLA, F. R.; DAMACENA, C. (2012) Cocriação de valor no ensino superior privado: uma análise etnometodológica com alunos de administração de uma universidade do sul do Brasil. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro. v. 13, n. 3, p. 455–490 jul./ago./set.

BRAMBILLA, F. R.; DAMACENA, C. (2010). Entendendo a lógica dominante do serviço em marketing: conceitos e premissas. XXXIV encontro da ANPAD. Rio de Janeiro/RJ – 25 a 29 de setembro.

CHIZZOTTI, A. (2006). Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8 ed. São Paulo: Cortez.

CHUNG, E.; McLARNEY, C. (2000). The classroom as a service encounter: suggestions for value creation. Journal of Management Education, v. 24, n. 4, p. 484-500.

D’AVILA, L. C.; DAMACENA, C.; GARRIDO, I. L. (2008) Valor de Marca na Nova Lógica de Serviços. In: Anais do XXXII EnANPAD. Rio de Janeiro: ANPAD.

DA ROCHA, J. M.; HAMMES, L. J. (2018) Gestão e democracia em uma escola pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 34, n. 2, p. 635-652.

DONG, B.; EVANS, K. R.; ZOU, S. (2008) The effects of customer participation in co-created service recovery. Journal of the academy of marketing science, v. 36, n. 1, p. 123-137.

DRUCKER, P. F. (1954) The Practice of Management (New York: Harlper & Row. Publishers. Lnc.

EDVARDSSON, B.; TRONVOLL, B.; GRUBER, T. (2011) Expanding Understanding of Service Exchange and Value Co-Creation: A Social Construction Approach. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 39, n. 2, p. 327-339.

FASSINGER, P. A. (1996) Percepções de professores e alunos sobre o motivo de os alunos participarem das aulas. Sociologia de ensino, p. 25-33.

FREITAS, H. M. R.; CUNHA, M. V. M. Jr.; MOSCAROLA, J. (1997) Aplicação de sistemas de software para auxílio na análise de conteúdo. Revista de Administração da USP, v. 32, n. 3, p. 97-109.

FRIO, R. S.; BRASIL, V. S. (2016) Comportamento de cocriação do consumidor como antecedente da satisfação e lealdade. REGE – Revista de Gestão, n. 23, p. 135-147.

GIL, A. C. (2006) Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

GHEMAWAT, P. (2012) A estratégia e o cenário dos negócios. 2.ed. Bookman.

GRANITZ, N. A.; KOENIG, S. K.; HARICH, K. R. (2009) Now it’s personal: Antecedents and outcomes of rapport between business faculty and their students. Journal of Marketing Education, n. 31, p. 52-65.

JOINER, K. A.; LUSCH, R. F. (2016) Envolving to a new service-dominant logic forhealth care. Dovepress Journal. Nova Zelândia.

KENNEDY, J. R.; MCCOLL et al. (2012). Health Care Customer Value Cocreation Practice Styles. Journal of Service Research, University of Maryland, USA.

KOTZE, T. G.; DU PLESSIS, P. J. (2003) Students as “co-producers” of education: a proposed model of student socialisation and participation at tertiary institutions. Quality assurance in education, v. 11, n. 4, p. 186-201.

MATIAS, A. P.; CIPRIANI, R.; SILVA, C. D.; GLAVAM, R. B.; MICHELS, E.; MICHELS, E. (2015) A cocriação de valor no ensino superior privado: um estudo de caso no curso de administração na faculdade de Capivari – FUCAP. XV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU. Desafios da Gestão Universitária no Século XXI. Mar del Plata – Argentina. 2, 3 e 4 de dezembro. ISBN: 978-85-68618-01-1.

MARTINS, G. A. (2008) Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa /Gilberto de Andrade Martins. – 2. ed. – 2. reimpr. – São Paulo : Atlas.

MENDES, I. (2017) Entenda a importância de ter um site responsivo. Available in: https://surfedigital.io/blog/entenda-a-importancia-de-ter-um-site-responsivo/. Access in: 25 dez. 2018.

MORAES, M. B.; COSTA, B. K. (2012) Co-criação de valor e perspectiva da lógica dominante: um estudo em uma empresa do setor aeronáutico. The 4th International Congress on University-Industry Cooperation – Taubate, SP – Brazil – December 5th through 7th. ISBN 978-85-62326-96-7.

OLIVEIRA, Gabriela de; DAMACENA, Cláudio; BRAMBILLA, Flávio Régio. (2014) Cocriação como proposta para geração de valor: caso da empresa dental américa. Desenvolve: Revista de Gestão do Unilasalle (ISSN 2316-5537) http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/desenvolve. Canoas, v. 3, n. 2, set.

PAYNE, A.; STORBACKA, K.; FROW, P.; KNOX, S. (2008) Co-creating brands: Diagnosing and designing the relationship experience. Journal of Business Research. v. 62, n. 3, p. 379–389.

PELTIER, J. W.; SCHIBROWSKY, J. A.; DRAGO, W. (2007) A interdependência dos fatores que influenciam a qualidade percebida da experiência de aprendizagem online: Um modelo causal. Revista de Educação de Marketing, v. 29, n. 2, p. 140-153.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, Venkat. (2000) Co-OPTING Customer Competence. Harward Business Review. v. 78, n. 1, p. 79-87.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, Venkat. (2004) The future of competition: co-creating unique value with customers. Boston: Havard Business School Press.

RAMSEY, V. J.; FITZGIBBONS, D. E. (2005) Being in the Classroom. Journal of Management Education, v. 29, n. 2, p. 333-356.

ROSER, T. et al. (2009). Co-creation: new pathways to value an overview. London: Promise -LSE Enterprise.

SALVADO, J.; FERREIRA, A. M.; COSTA, C. (2014) Cocriação de valor. Revista Turismo e Desenvolvimento. N.º 21/22. Available in: http://revistas.ua.pt/index.php/rtd/article/viewFile/8541/6912. Access in: 25 dez. 2018.

SIERRA, J. J. (2010) Shared Responsibility and Student Learning: Ensuring a Favorable Educational Experience. Journal of Marketing Education, v. 32, n. 1, p. 104-111.

SILVA, M. (2003) Educação na cibercultura: o desafio comunicacional do professor presencial e online. Revista FAEEBA, v. 12, n. 20, p. 261-271.

THOMPSON, J. B. (1995) Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa (2a ed., Grupo de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais da Pós-Graduação do Instituto de Psicologia da PURCS, Trad.). Rio de Janeiro: Vozes. (Obra original publicada em 1990)

VARGO, S. I.; LUSCH, R. F. (2015) Instituions and Axioms: an extension and update ofservice-dominant logic. Journal Academy of Marketing Science – Springer Alemanha.

VARGO, S. I.; LUSCH, R. F. (2008) Why Service. Journal of the Academy of Marketing Science.

VARGO, S.; MORGAN, F. W. (2005) An historical reexamination of the nature ofexchange. The Service-Dominant Perspective. Journal of Marketing. v. 25, n. 1, p.42- 53.

VOSS, R.; GRUBER, T.; SZMIGIN, I. (2007) Service Quality in Higher Education: The Role of Student Expectations. Journal of Business Research, v. 60, p. 949-959.

WILKIE, W.; MOORE, E. (2003) Scholarly research in Marketing: exploring the four eras of thought development. Journal of Public Policy & Marketing, v. 22, p. 116-146.

YIN, R. K. (2015) Estudo de caso: planejamento e métodos / Robert K. Yin; tradução: Cristhian Matheus Herrera. – 5. ed. Porto Alegre: Bookman.

ZMOGINSKI, A. S.; KWAK, A. I. B.; CANABARRA, C. M.; BERTOLINO, D. F.; YNONYE, F. Y.; ADES, C. (2009) Co-criação de Valor: Inovação no Modelo de Negócio Obtendo Vantagem Competitiva. Revista Jovens Pesquisadores. ANO VI, n. 10, JAN./JUL.




DOI: http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v10i6.961

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks



Copyright (c) 2019 Luis Carlos Alves da Silva, Maicon da Silva, Flávio Régio Brambilla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

LIBRARIES BY

Logo Gaudeamus

Logo INDIANA

Logo CHENG KUNG

Logo UTEP

Logo MOBIUS

Logo UNIVEM

Logo Kennedy

Logo Columbia

Logo UCS

Logo MSG/UFF

Logo OPT

Logo Biblioteca Professor Milton Cabral Moreira

Logo UFL

Logo ULRICHSWEB

Logo UNISA