Innovation management in micro, small and medium-sized companies: a study in a Brazilian electro-electronic cluster

Main Article Content

Bruno Giovanni Mazzola
Moacir de Miranda Oliveira Junior
Karen Esteves
Luis Fernando Britto Pereira de Mello Barreto
صندلی اداری

Abstract

Innovation is an important way for corporations to increase their competitiveness. An analysis of the literature on innovation shows that almost all studies in that field keep focus on large companies. To overcome such gap, this paper focuses on the study of the Innovation Management in micro, small and medium-sized enterprise. The purpose of this study is to assess the most relevant factors related to Innovation Management of companies that compose the Electronic Valley, a cluster located in Brazil. The following dimensions regarding innovation will be herein analyzed: Strategy, Internal Processes, External Environment, Organization and Culture. Another indicator we considered is Innovative Performance, which was investigated based on data provided by the companies we analyzed. The quantitative research approached 41 corporations, approximately 28% of the general population. The regression analysis showed that the five dimensions of Innovation Management are directly associated with Innovative Performance; Culture is the most relevant variable.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Bruno Giovanni Mazzola, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP)

Doutorando em Administração, área Estratégia e Sustentabilidade, sob orientação do Prof. Dr. Moacir Miranda de Oliveira Jr.

Moacir de Miranda Oliveira Junior, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP)

Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da FEA-USP.

Karen Esteves, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP)

Doutora em Administração, sob orientação do Prof. Dr. Moacir Miranda de Oliveira Jr.

References

BERENDS, H. et al. (2014) Product Innovation Processes in Small Firms: Combining Entrepreneurial Effectuation and Managerial Causation. Journal of Product Innovation Management, v. 31, n. 3, p. 616–635.

BOTELHO, M. R. A.; KAMASAKI, G. Y. (2004) O arranjo produtivo local de eletrônica e telecomunicações em Santa Rita do Sapucaí/MG. SEBRAE, UFSC, NEITEC, FEPESEI.

BOTTER, D. A. et al. (1996) Noções de estatística. São Paulo: Instituto de Matemática e Estatística – USP.

CHRISTENSEN, C. M. (2012) O Dilema da inovação: quando as novas tecnologias levam empresas ao fracasso. São Paulo: M. Books do Brasil.

CORAL, E.; OLIGARI, A.; ABREU, A. F. (Orgs.). (2011) Gestão integrada da inovação. São Paulo: Editora Atlas.

DIAS, C. (2011) Do café com leite à era eletrônica: histórias como a de Santa Rita do Sapucaí, uma cidadezinha do sul de Minas, mostram a importância de se investir em educação para o desenvolvimento. Desafios do Desenvolvimento. Brasília, ano 8, n. 64, p. 78-80.

DINIZ, C. C. (2013) Estudo da Competitividade da Indústria Brasileira: competitividade e desenvolvimento regional no Brasil. Nota Técnica Extra – Blocos Temáticos. Convênio IE/UNICAMP, IEI/UFRJ, FDC, FUNCEX. Campinas.

DINIZ, C. C.; LEMOS, M. B. (1998) Sistemas Regionais de Inovação: o caso de Minas Gerais. Nota Técnica 06/98. Projeto MCT/OEA, IE/UFRJ. Rio de Janeiro.

FÁVERO, L. P.; et al. (2009) Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. São Paulo: Editora Elsevier Campus.

FORÉS, B.; CAMISÓN, C. (2016) Does incremental and radical innovation performance depend on different types of knowledge accumulation capabilities and organizational size? Journal of Business Research, v. 69, n. 2, p. 831–848.

GOVERNO DE MINAS (2007) Plano de Desenvolvimento do Arranjo Produtivo Eletroeletrônico de Santa Rita do Sapucaí. SINDVEL, SEBRAE, IEL FIEMG. Belo Horizonte.

HAIR JR, J. F.; et al. (2005) Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.

HANSEN, M. T.; BIRKINSHAW, J. (2007) The Innovation Value Chain. Harvard Business Review, June, p. 121-130.

FIEMG; IEL MINAS; SINDVEL. (2010) Perfil da indústria do Vale da Eletrônica: Santa Rita do Sapucaí – MG. Belo Horizonte.

JONASH, R. S.; SOMMERLATTE, T. (2001) O valor da inovação: como as empresas mais avançadas atingem alto desempenho e lucratividade. Rio de Janeiro: Campus.

LOVE, J. H.; ROPER, S. (2015) SME innovation, exporting and growth: A review of existing evidence. International Small Business Journal, v. 33, n. 1, p. 28–48.

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. (2009) Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas.

NEELY, A.; HII, J. (2008) Innovation and business performance: a literature review. Government Office of the Eastern Region. Cambridge: University of Cambridge.

PAPACONSTANTINOU, G. (1997) Technology and Industrial Performance. The OECD Observer, n. 204, feb-mar.

PORTER, M. E. (1998) Cluster and the New Economics of Competition. Harvard Business Review, November/December.

ROTHWELL, R. (1994) Towards the Fifth-generation Innovation Process. International Marketing Review, v. 11, n. 1, p. 7-31.

TIDD, J.; BESSANT, J.; PAVITT, K. (2008) Gestão da Inovação. 3 ed. Porto Alegre: Bookman.

VERGARA, S. C. (2009) Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 10. ed. São Paulo: Atlas.

فروشگاه اینترنتی