Strategy, Performance Evaluation and Process Management in Higher Education Institutions

Main Article Content

Sabrina Letícia Couto da Silva
Letícia Canal Vieira
Everson Pinto da Silva

Abstract

The processes of Strategic Planning (SP), Performance Evaluation (PE) and Process Management (PM) for Higher Education Institutions (HEI) are considered more than ever, urgent and necessary, acting as the factors of motivation, awareness and exploratory data collection. The objective of this paper is to identify positive and negative aspects involved in realization of SP, PE and PM in HEI, through a literature review. The study was exploratory and descriptive, accomplished through a bibliographic review in online data bases. It was possible to identify that HEI are considered complex systems which results in implications on execution of the SP, PE and PM. Apart from that, it was identified barriers in the literature, being the main ones: decentralization, autonomy of departments, heterogeneity in the operation of departments, data stored in places that cannot be accessed by everybody, bureaucracy, resistance to change, dissociation between planning and management, lack of participation of university community in the process of planning. It was also found ways to overcome these barriers being the main ones: commitment of high management, clear strategy, wide communication and participation of all people involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

AHMAD, H.; FRANCIS, A.; ZAIRI, M. (2007) Business process reengineering: critical success factors in higher education. Business Process Management Journal, v. 13, n. 3, p. 451-469.

ARAÚJO, M. A. D. D. (2013) Planejamento estratégico: um instrumental à disposição das universidades? Revista de administração pública, v. 30, n. 4, p. 74-a.

ASSOCIATION OF BUSINESS PROCESS MANAGEMENT PROFESSIONALS - ABPMP. (2009) Guia para o gerenciamento de processos de negócio: corpo comum de conhecimento (BPM CBOK). versão 2.0. Chicago: Association of Business Process Management Professionals.

BARBOSA, G. D. C.; FREIRE, F. D. S.; CRISÓSTOMO, V. L. (2011) Análise dos Indicadores de Gestão das IFES e o Desempenho Discente no ENADE. Revista Avaliação, Campinas. Sorocaba, SP, n. 16, p. 317-344.

BERTOLIN, J. C. (2007) Indicadores em nível de sistema para avaliar o desenvolvimento e a qualidade da educação superior brasileira. Revista Avaliação, Campinas, p. 309-331.

BIGGERI, L.; BINI, M. (2001) Evaluation at university and state level in Italy: need for a system of evaluation and indicators. Tertiary education and management, v. 7, n. 2, p. 149-162.

BORGES, D. F.; ARAÚJO, M. A. D. D. (2002) Uma experiência de planejamento estratégico em universidade: o caso do centro de ciências sociais aplicadas da UFRN. Revista de Administração Pública, v. 35, n. 4, p. 63-a.

BRODBECK, A. F.; MUSSE, J. I.; SILVA, M. V.; ZIMMERMANN, A. (2013) Implementação de Escritório de Processos em Organizações Governamentais: o caso de uma Instituição de Ensino Superior. Workshop de Tecnologia da Informação e Comunicação das Instituições Federais de Ensino Superior do Brasil. João Pessoa, PB, Brasil.

BRYSON, J. M. (1988) A strategic planning process for public and non-profit organizations. Long range planning, v. 21, n. 1, p. 73-81.

BUCKLAND, R. (2009) Private and Public Sector Models for Strategies in Universities*. British Journal of Management, v. 20, n. 4, p. 524-536.

CANTERLE, N. M. G.; FAVARETTO, F. (2008) Proposta de um modelo referencial de gestão de indicadores de qualidade na instituição universitária. Ensaio, v. 16, n. 60, p. 393-412.

CHEN, J. K.; CHEN, I. (2010) A pro-performance appraisal system for the university. Expert Systems with Applications, v. 37, n. 3, p. 2108-2116.

DAS GRAÇAS COLETTA, T.; ROZENFELD, H. (2007) Indicadores de desempenho para bibliotecas universitárias: definições e aplicações sob o ponto de vista da literatura. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 3, p. 129-141.

ESTRADA, R. J. S. (2001) Os rumos do planejamento estratégico nas instituições públicas de ensino superior. Encontro Nacional de Engenharia de Produção (XXI: 2001: Salvador) Anais... Salvador: Faculdade de Tecnologia e Ciências.

FARRANT, J.; FIELDEN, J. (1996) Strategic Planning in African Universities. New Papers on Higher Education, n. 2. Paris: UNESCO.

GALVÃO, H. M.; CORRÊA, H. L.; ALVES, J. L. (2011) Modelo de avaliação de desempenho global para instituição de ensino superior. Revista de Administração da UFSM, v. 4, n. 3, p. 425-441.

GHILIC-MICU, B.; MIRCEA, M.; STOICA, M. (2011) Knowledge based economy–technological perspective: implications and solutions for agility improvement and innovation achievement in higher education. The AMFITEATRU ECONOMIC journal, v. 13, n. 30, p. 404-419.

GOODSTEIN, L. D.; NOLAN, T. M.; PFEIFFER, J. W. (1993) Applied Strategic Planning: How to develop a plan that really works. McGraw- Hill.

HAMIDI, K.; DELBAHARI, V. (2011) Formulating a Strategy for a University Using SWOT Technique: A Case Study. Australian Journal of Basic & Applied Sciences, v. 5, n. 12.

KHOURY, G. C.; ANALOUI, F. (2004) Innovative management model for performance appraisal: the case of the Palestinian public universities. Management Research News, v. 27, n. 1/2, p. 56-73.

KÜNG, P.; HAGEN, C. (2007) The fruits of Business Process Management: an experience report from a Swiss bank. Business Process Management Journal, v. 13, n. 4, p. 477-487.

LAGIOIA, U. C. T.; FALK, J. A.; RIBEIRO FILHO, J. F.; LIBONATI, J. J.; LOPES, J. E. G. (2008) A gestão por processos gera melhoria de qualidade e redução de custos: o caso da unidade de ortopedia e traumatologia do hospital das clínicas da universidade federal de Pernambuco. Revista de Contabilidade & Finanças, v. 19, n. 48, p. 77-90.

LOPES, F. D. (1999) Teoria institucional e gestão universitária: uma análise do processo de avaliação institucional na UNIJUÍ. Revista Eletrônica de Administração–READ. Porto Alegre, v. 5, n. 4.

LUZ, G. (1989) Bibliotecas universitárias: um modelo de avaliação de desempenho. Bibliotecas universitárias: um modelo de avaliação de desempenho.

MACHADO, L. E. (2008) Gestão estratégica para instituições de ensino superior privadas. FGV Editora.

MARCOVITCH, J. (1998) A universidade impossível. Editora Futura.

MARIN, M.; HULL, R.; VACULÍN, R. (2013) Data centric BPM and the emerging case management standard: A short survey. In Business Process Management Workshops, p. 24-30. Springer Berlin Heidelberg.

MARQUES, M. D. C. D. C. (2013) Strategic Management, Leadership and Governance of the University in Portugal.

MEYER JR., V.; PASCUCCI, L.; MANGOLIN, L. (2012) Gestão estratégica: um exame de práticas em universidades privadas. RAP-Revista de Administração Pública, v. 46, n. 1, p. 49-70.

MÜCKENBERGER, E.; TOGASHIB, G. B.; DE PÁDUAC, S. I. D.; MIURAD, I. K. (2011) Gestão de processos aplicada à realização de convênios internacionais bilaterais em uma instituição de ensino superior pública brasileira. Gestão & Produção, p. 15.

MÜLLER, J. R. (2001) Desenvolvimento de modelo de gestão aplicado à universidade, tendo por base o Balanced Scorecard.

NEAVE, G. (1988) On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European journal of education, p. 7-23.

NEAVE, G. (1998) The evaluative state reconsidered. European Journal of education, p. 265-284.

PARIS, K. A. (2003) Strategic planning in the university. UW-Madison Office of Quality Improvement.

PELEIAS, I. R. (1992) Avaliação de desempenho: um enfoque de gestão econômica.

PEREIRA, C. A.; OLIVEIRA, A. (1999) Controladoria-Uma Abordagem da Gestão Econômica GECON. São Paulo: Atlas.

PORTO, C.; RÉGNIER, K. (2003) O Ensino Superior no Mundo e no Brasil–Condicionantes, Tendências e Cenários para o Horizonte 2003-2025: uma abordagem exploratória. Brasília: Ministério da Educação.

RIZATTI, G.; RIZATTI JUNIOR, G. (2005) Importância do Planejamento para as Universidades. Anais Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul, Florianópolis, SC, Brasil, 5.

SANTOS, L. P. G. D. (2002) Uma contribuição à discussão sobre a avaliação de desempenho das instituições federais de ensino superior: uma abordagem da gestão econômica. Revista Contabilidade & Finanças, v. 13, n. 28, p. 86-99.

SCHRAM, A. (2014) Leadership, Strategic Planning and Strategic Management for Higher Education Institutions in Developing Countries. In World Business and Economics Research Conference, p. 24-25.

SCHWARTZMAN, S. (1989) Funções e avaliação do ensino superior. Documento de trabalho do Núcleo de Pesquisas Sobre Ensino Superior (NUPES). Brasília.

SERDAR ASAN, Ş.; TANYAŞ, M. (2007) Integrating Hoshin Kanri and the balanced scorecard for strategic management: The case of higher education. Total Quality Management, v. 18, n. 9, p. 999-1014.

SHIRLEY, R. C. (1983) Identifying the Levels of Strategy for a College or University. Long Range Planning, v. 16, n. 3, p. 92-98.

STUBBS, E. A. (2004) Indicadores de desempeño: naturaleza, utilidad y construcción. Ciência da Informação, v. 33, n. 1, p. 149-154.

SVENSSON, C.; HVOLBY, H. H. (2012) Establishing a business process reference model for Universities. Procedia Technology, n. 5, p. 635-642.

TUCEK, D.; BASL, J. (2011). Using BPM Principles to Increase the Efficiency of Processes in Higher Education in the CR. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education and Education technologies 2011, WORLD–EDU 11, p. 299.

WOODHOUSE, G.; GOLDSTEIN, H. (1988). Educational performance indicators and LEA league tables. Oxford Review of Education, v. 14, n. 3, p. 301-320.

YONEZAWA, A. (2008). Quality assessment and assurance in japanese universities: the plight of the social sciences. Social Science Japan Journal, v. 11, n. 1, p. 69-82.

Most read articles by the same author(s)

فروشگاه اینترنتی