Droughts in the Tietê-Paraná waterway: impacts on the direct, indirect and hidden costs in the transportation of soybean.

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Rodrigo Carlo Toloi
Moacir Freitas Junior
João Gilberto Mendes dos Reis
Oduvaldo Vendrametto
Pedro Luiz Oliveira Costa Neto
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Abstract

Brazil's agricultural economy is growing and increasing productivity. Therefore, it has required transportation systems with high load capacity and lower transportation costs. However, with the drought in the Southeast region of Brazil, the waterway Tietê-Paraná closed since May 2014 generating a loss of more than 30 million last year. Thus, this study investigates the impacts on direct, indirect and hidden costs resulting from this change of route for soy transport. The methodology consists of an exploratory, descriptive and bibliographic research that seeks to raise the main costs. The results show that failing to ensure the production of soybeans by the Tiete-Parana waterway and using the highway transportation costs for waterway users are increased by US$ 37,760,146.86.

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Rodrigo Carlo Toloi, Paulista University (UNIP) IFMT Campus Rondonópolis

Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Paulista - UNIP

Departamento de Ensino do IFMT Campus Rondonópolis

Moacir Freitas Junior, FATEC ZS Paulista University (UNIP)

Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Paulista - UNIP

João Gilberto Mendes dos Reis, Paulista University (UNIP)

Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Paulista - UNIP

Oduvaldo Vendrametto, Paulista University (UNIP)

Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Paulista - UNIP

Pedro Luiz Oliveira Costa Neto, Paulista University (UNIP)

Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Paulista - UNIP

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