Periodicity.: October - December 2014
e-ISSN......: 2236-269X
Cover Image

Implementation of distribution centers as logistics competitive advantage: study on oil company distributor in southeast Brazil

Henrique Albernaz, Ursula Gomes Rosa Maruyama, Marcelo Sampaio Dias Maciel, Fernando Ramos Correa

Abstract


This study aims to present how distribution centers implementation in organization is able to provide a competitive advantage over its competitors. The qualitative research was based on multiple case studies. Thus, these cases were focused on lubricants segment national distribution company. It was intended to introduce improvements recognizing distribution centers (DCs) importance as competitive advantage. DC Macaé-RJ and Piracicaba-SP were chosen to represent this scenario. Therefore, as results it was found increased sales and operating leverage of results within the market in which it operates.


Keywords


Logistics; distribution center; transportation.

Full Text:

PDF HTML

References


ALVES, P. (2000) Implantação de tecnologias de automação de depósitos: um estudo de casos. Dissertação de Mestrado – Administração, Universidade Federal do Rio e Janeiro.

APTE, U.; VISWANATHAN, S. (2000) Effective cross docking for improving distribution efficiencies. International journal of logistics: research and applications, v. 3, n. 3.

BALLOU, R. (2006) Gerenciamento da cadeia de Suprimentos: Logística Empresarial.Porto Alegre: Bookman, 5ª Ed.

BOWERSOX, D.; CLOSS, D. J. (2001) Logística empresarial: o processo de integração da cadeia de suprimento. São Paulo: Atlas.

BOWERSOX, D.; CLOSS, D. J.; COOPER, B. (2002) Gestão Logística de Cadeias de Suprimentos. São Paulo: Bookman.

CALAZANS, F. (2001) Centros de distribuição. Gazeta Mercantil: Agosto.

CARVALHO, J. (2002) Logística. 3ª ed. Lisboa: Edições Silabo.

CHRISTOPHER, M. (1997) Logística e gerenciamento da cadeia de suprimentos: estratégias para a redução de custos e melhoria dos serviços. São Paulo: Pioneira.

FIGUEIREDO, K. F.; FLEURY, P. F.; WANKE, P. (2000) Logística Empresarial: A perspectiva brasileira – Centro de estudos em Logística – CEL. São Paulo: Atlas.

KOTLER, P. (1999) Marketing para o século XXI: como criar, dominar e conquistar mercados. São Paulo: Atlas.

LEITE, P. R. (1998) Canais de Distribuição Reverso. Revista Tecnologística São Paulo. n. 28-29, Março/Abril.

MORENO, F. (2001) Logística e a Vantagem Competitiva. Disponível em: http://www.guiadelogistica.com.br. Acesso em 07.03.2014.

NUNES, G.; HAIGH, D. (2003) Marca: Valor do intangível, medindo e gerenciando seu valor econômico. São Paulo: Atlas.

PIZZOLATO, N.; PINHO, A. (2003) A regionalização dos centros de distribuição como solução logística. Revista Tecnologística, Ano VIII, n. 87.

ROGERS, D.; TIMBE-LEMBKE. (1998) Going backwards: reverse logistics trends and practices. University of Nevada, Reno, CLM, Reverse Logistics Executive Council. Disponível em http://www.rlec.org/reverse.pdf, acesso em 10.11.2013.

SANTA LUCIA, C. (2012) Gestão Empresarial - A importância do FORECAST. Disponível em http://www.contabeis.com.br/artigos, acesso em 16.05.2014

SLACK, N. et al. (2002) Administração da Produção. Ed. compacta, São Paulo: Atlas.




DOI: http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v5i4.243

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



LIBRARIES BY

Logo Gaudeamus

Logo INDIANA

Logo CHENG KUNG

Logo UTEP

Logo MOBIUS

Logo UNIVEM

Logo Kennedy

Logo Columbia

Logo UCS

Logo MSG/UFF

Logo OPT

Logo Biblioteca Professor Milton Cabral Moreira

Logo UFL

Logo ULRICHSWEB

Logo UNISA