Simulation and analysis of queues in banks: a case study of an agency in the southern State of Rio de Janeiro

Main Article Content

Tulio Cremonini Entringer
صندلی اداری

Abstract

An in-depth study of wait times in queues has become a factor of the banks' full interest for service improvements and reduced operating costs. When the demand is greater than the capacity offered the queue is formed, that is, queuing system is any process where a distinct group waits for a service. When there is adequate management, customer waiting time can be minimized, resulting in customer satisfaction and hence higher profitability. In view of this, the present work proposes a study of the flow of clients in an agency banking in the southern state of Rio de Janeiro. This work uses the qualitative and quantitative approach. The research is classified as descriptive, explanatory, bibliographical and case study. This work also presents the main concepts about simulation, modeling, specifically, in the Arena software, and describes the method of how the data were obtained for the construction of the model. The model simulates the capacity rate, number of customers in the queue, time of service and waiting time at which the customer can be subject at the agency banking. With such a study, we can analyze the behavior of queues in the system and thus propose improvements in order to guarantee the best scenario for both organization and customer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

ANDRADE, E. L. (2009) Problemas de Congestionamento das Filas. Introdução à Pesquisa Operacional: Métodos e modelos para análise de decisões, 4 ed. Rio de Janeiro: LTC.

ARENALES, M. et al. (2007) Pesquisa operacional, 1 ed. Rio de Janeiro: Elsevier.

BOUZADA, M. A. C. (2009) Dimensionamento de um call center: simulação ou Teoria das Filas?, In: SIMPÓSIO DE ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO, 12, São Paulo, Proceedings… São Paulo: SIMPOI, 2009.

CAMARGO, P. O. (2009) A evolução recente do setor bancário no Brasil. São Paulo: Editora UNESP.

CAMELO, G. R.; COELHO, A. S.; BORGES, R. M.; SOUZA, R. M. (2010) Teoria da filas e da simulação aplicada ao embarque de minério de ferro manganês no terminal marítimo de ponta da madeira. Instituto Militar de Engenharia. Rio de Janeiro: Cadernos do IME – Serie estatística.

CHWIF, L.; MEDINA, A. (2006) Modelagem e Simulação de Eventos Discretos: Teoria & Aplicações. São Paulo: Editora dos Autores.

DOILE, L. F. P. (2010) Teoria de filas: analisando o fluxo de atendimento e o número de atendimento em um supermercado. Monography. Porto Alegre: UFRGS. Available: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/29741. Access: 15/02/2018.

FERNANDES, D. V. H.; SANTOS, C. P. (2008) As conseqüências comportamentais da insatisfação dos clientes. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, p. 147-174.

FIEBIG, É. A.; FREITAS, E. C. (2011) Canais de atendimento, satisfação e lucratividade de clientes em serviços: um caso bancário. Revista Eletrônica de Administração, v. 17, n. 3, p. 742-775.

FOGLIATTI, M. C.; MATTOS, N. M. C. (2007) Teoria de filas. Rio de Janeiro: Interciência.

FREITAS FILHO, P. J. (2008) Introdução à Modelagem e Simulação de Sistemas com Aplicações em ARENA®, 2 ed. Florianopolis: Visual Books.

GUEDES, D. B.; ARAÚJO, A. C. (2013) Gestão de filas: um estudo de caso em torno da qualidade dos serviços numa agência bancária da região metropolitana do Recife – PE. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 23, Salvador, Proceedings… Salvador: ENEGEP, 2013.

HILLIER, F. S.; LIEBERMAN, G. J. (2013) Introdução à pesquisa operacional, 9 ed. Porto Alegre: AMGH.

JUNIOR, F. C. (2017) Teoria das filas como uma ferramenta auxiliar do Just In Time. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 27, Joinville, Proceedings… Joinville: ENEGEP, 2017.

KELTON, W. D.; SADOWSKI, R. P.; STURROCK, D. T. (2007) Simulation with Arena, 4 ed. New York: McGraw- Hill.

LABADESSA, L. S.; OLIVEIRA, L. J. (2012) A importância da qualidade no atendimento ao cliente um estudo bibliográfico. Revista FIAR, p. 1-14.

LEAL, F.; ALMEIDA, D. A.; MONTEVECHI, J. A. B. (2008) Uma Proposta de Técnica de Modelagem Conceitual para a Simulação através de Elementos do IDEF. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PESQUISA OPERACIONAL, 51, João Pessoa, Proceedings… João Pessoa: SBPO, 2008.

LOVELOCK, C.; WIRTZ. J. (2006) Marketing de serviços – Pessoa, tecnologia e resultados, 5 ed. São Paulo: Pearson.

MARINS, F. A. S. (2011) Introdução à Pesquisa Operacional. São Paulo: Cultura Acadêmica, Pró-Reitoria de Graduação da UNESP.

MARQUES, C. F. (2012) Estratégia de gestão da produção e operações. Curitiba: IESDE Brasil.

MARTINS, H. S. et al. (2017) Aplicação da teoria das filas para avaliação de desempenho de uma agencia dos correios de Abaetetuba. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 27, Joinville, Proceedings… Joinville: ENEGEP, 2017.

MOREIRA, D. A. (2007) Pesquisa Operacional: curso introdutório, 2 ed. São Paulo: Thomson Learning.

NUNES, R. G.; NOGUEIRA, R. T. (2013) Simulação de uma Agência Bancária para fins de Avaliação de Indicadores de Desempenho. In: CONGRESSO FLUMINENSE DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 5, Campos dos Goytacazes, Proceedings… Campos dos Goytacazes: CONFICT, 2013.

PINTO, A. S. (2011) Aplicação da teoria de filas na análise da capacidade operacional de um sistema – estudo caso BCA Porto Novo. Cabo Verde: Instituto Superior de Ciências Ecnômicas e Empresariais.

PRADO, D. (1999) Usando o ARENA® em Simulação, 2 ed. Belo Horizonte: Editora de Desenvolvimento Gerencial.

PRADO, D. (2009) Teoria das filas e da simulação, 4 ed. Nova Lima: INDG Tecnologia e Serviços Ltda.

SANTOS, C. M. S.; LIRA, L. M. L. (2017) Avaliação do atendimento em unidades de pronto atendimento estudo de caso aplicado teoria das filas. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 27, Joinville, Proceedings… Joinville: ENEGEP, 2017.

SCHEMENNER, R. W. (1999).Administração de operações em serviços. São Paulo: Futura.

VERGARA, S. C. (2016).Projetos e relatórios de pesquisa em administração, 16 ed. São Paulo: Atlas.

ZACHARIAS, M. L. B.; FIGUEIREDO, K. F.; ALMEIDA, V. M. C. (2008).Determinantes da satisfação dos clientes com serviços bancários. Revista Eletrônica de Administração, v. 7, n. 2, p. 1-23.

ZENOTE, L. C. (2007).Gestão do Relacionamento com o Cliente e a Competitividade Empresarial. São Paulo: Novatec Editora.

فروشگاه اینترنتی